diumenge, 10 de maig del 2009

ESCIURE EN CATALÀ


Tot just començar a llegir el capítol XXII faig una parada quan l’autor del llibre descriu les manifestacions d’en Miquel : “...em va cridar l’atenció que estigués escrit en català”

Aquestes paraules em porten a fer una reflexió i treure’n les següents conclusions:

PRIMERA.- Sembla que el nostre destí sigui sempre estranyar-nos que puguem llegir en la nostra llengua, el català. Considero que les persones que en algun moment podem pensar així hem de rectificar d’immediat; necessitem el convenciment que és normal i totalment lògic poder llegir escrits amb el nostre idioma.

SEGON.- Li sembla paradoxal al protagonista del llibre, que “...amb els temps que corren i les misèries i engavanyaments de tota mena que aquest país ha passat, encara hi hagi algú que sigui capaç de fer un poema com aquest...” Us atreviríeu a dir que encara avui, en la situació actual, hi ha qui pensa de la mateixa manera?

Doncs aquí és on tinc plena confiança amb totes les persones habitants a Catalunya. Si en aquella època era aquesta la impressió que dominava, la realitat la va desmuntar del tot, ja que són moltes les persones que després ens han ofert i hem pogut gaudir dels seus poemes. Mireu sinó, entre d’altres: Mn. Cinto Verdaguer, Àngel Guimerà, Salvat-Papasseit, Salvador Espriu, Miquel Martí Pol, Clementina Arderiu, Maria Mercè Marsal, etc. etc.

Resumint: aquest comentari m’ha donat molta força pel dia dia i m’ajuda a pensar que som un país capaç de reaccionar en les pitjors adversitats. Per tots aquests antecedents què no serem capaços de fer avui si realment estimem i defensem amb totes les forces la nostra llengua? Som-hi.

2 comentaris:

C. Codorniu ha dit...

Sembla que ens haguem posat d'acord
per parlar de la llengua. M'agrada el teu escrit. Completament d'acord amb el què dius

Manel Aljama ha dit...

Hi ha que es mostra pessimista i n'hi ha que diu que no n'hi ha per tant. La realitat no és molt favorable ja que la llengua majoritaria a l'oci és el castellà. Bé, si ens ho mirem pels indexos de lectura (ciutadanas alfabetitzts) al llarg dels segles XIX i XX, ens trobem una realitat que no és pessimista. Jo mateix puc ser un exemple i si cal anem al bosc del llibres vivents...